پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 251305
اعلام آمادگي اوکراين براي بي طرفي و عدم الحاق به ناتو
تاریخ انتشار : 1401/01/08 08:30:20
نمایش : 826
سي و چهارمين روز حمله نظامي روسيه در خاک اوکراين با تلاش هاي ديپلماتيک براي حل و فصل تنش ميان مسکو و کي يف همراه بود.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ سي و چهارمين روز از عمليات نظامي روسيه در خاک اوکراين با تمرکز بيشتر مسکو بر مناطق شرقي اين کشور که داراي اکثريت روس زبان است همراه بود. 

کشورهاي غربي به سردمداري آمريکا بار ديگر از تلاش هاي خود براي اعمال تحريم هاي بيشتر عليه روسيه خبر دادند. با اين حال، اين تحريم ها تاکنون شامل بخش نفت و گاز روسيه به عنوان اصلي ترين منبع درآمدهاي مسکو نشده است. مقامات غربي از آن بيم دارند که تحريم بخش انرژي روسيه باعث ايجاد تورم اقتصادي سنگين و افزايش هزينه هاي زندگي براي مردم شود. 

ولوديمير زلنسکي، رئيس جمهور اوکراين بار ديگر از کشورهاي غربي خواست کشورش را به تسليحات سنگين همچون موشک، تانک، و جنگنده مجهز کنند. با اين وجود، اعضاي سازمان پيمان آتلانتيک شمالي (ناتو) با رد پيشنهاد اوکراين تنها به اين کشور تسليحات سبک تر مانند موشک هاي ضدتانک ارسال کرده اند. 

 

صدراعظم آلمان: به دنبال خريد سيستم دفاع موشکي براي مقابله با روسيه هستيم
 

اولاف شولتس، صدر اعظم آلمان روز گذشته گفت برلين براي آمادگي در برابر حملات نظامي احتمالي روسيه و به منظور دفاع از خود به دنبال خريد سيستم دفاع موشکي است.

او در پاسخ به اين سوال که آيا ممکن است سيستم دفاعي مانند گنبد آهنين اسرائيل را خريداري کند گفت: اين مطمئناً يکي از موضوعاتي است که ما در مورد آن بحث و گفتگو مي کنيم و براي توجيه آن دلايلي خوبي هم داريم.

وي در ادامه تاکيد کرد: ما نبايد فراموش کنيم که همسايه اي داريم که آماده استفاده از خشونت براي تامين منافع خود است.

 
نيروهاي روسي شهر اسلاووتيچ اوکراين را ترک کردند
 

شهردار شهر اسلاووتيچ اوکراين مي گويد نيروهاي روسي اين شهر را که محل استقرار کارگران نيروهاي هسته اي چرنوبيل بوده است ترک کرده اند.

روز شنبه همچنين فرماندار اين منطقه گفت نيروهاي روسي کنترل اين شهر را در خارج از منطقه ممنوعه در اطراف چرنوبيل به دست گرفته اند.

کارکنان اوکرايني نيروگاه هسته اي چرنوبيل پس از تسلط روسها به اين نيروگاه در اين منطقه مستقر شده اند.

 
کاهش بهاي نفت خام در بازار جهاني
 

بهاي معاملات آتي نفت برنت درياي شمال با ۲.۳ درصد کاهش به ۱۱۷ دلار و ۹۰ سنت در هر بشکه رسيد. نفت خام وست تگزاس اينترميديت آمريکا نيز با همين ميزان کاهش، ۱۱۱ دلار و ۳۰ سنت در هر بشکه داد و ستد شد.

گرچه به دليل شدت يافتن همه گيري کرونا در چين و اعمال قرنطينه عمومي در اين کشور بهاي طلاي سياه به طور موقت کاهش يافت اما تحليلگران پيش بيني مي‌کنند با توجه به شرايط سياسي جهان و نيز ادامه تنش‌هاي موجود ميان روسيه و اوکراين روند افزايشي بهاي نفت خام در بازار‌هاي جهاني همچنان صعودي خواهد بود.

 
انگليس: روسيه در حال محاصره سواحل مجاور اوکراين در درياي سياه است
 

سازمان اطلاعات انگليس مدعي شد روسيه در حال محاصره سواحل درياي سياه در مجاورت اوکراين است و عملاً اين کشور را از تجارت دريايي بين المللي منزوي کرده است.

روسيه هنوز در مقابل اين ادعاي انگيسي ها واکنشي نشان نداده است ولي مي گويد نيروهاي دريايي روسيه به حملات موشکي پراکنده خود عليه اهداف مختلف در سراسر اوکراين ادامه مي دهد.

 
درخواست اردوغان براي استقرار صلح در اوکراين
 

رجب طيب اردوغان، رئيس جمهور ترکيه در تماس تلفني با ولاديمير پوتين، همتاي روس خود خواستار پايان عمليات نظامي اين کشور در اوکراين و استقرار صلح در اين منطقه شد. 

دو طرف طي اين تماس تلفني موافقت خود را با انجام دور بعدي مذاکرات ميان هيئت روسي - اوکرايني در استانبول اعلام کردند. 

 
فرانسه از ورود بيش از 3 هزار پناهجوي اوکرايني به کشورش خبر داد
 

امانوئل وارگون، وزير مسکن فرانسه گفت از ابتداي آغاز درگيري هاي نظامي در اوکراين بيش از 30 هزار پناهجو از اين کشور وارد مناطق مختلف فرانسه شده اند.

وارگون در ادامه افزود: هدف ما اين است بتوانيم حدود 100 هزار پناهجو را در کشورمان اسکان دهيم.

برآوردهاي اوليه حاکي از آواره شدن بيش از 3 ميليون و 400 هزار اوکرايني از کشور و گسيل آنها به کشورهاي همسايه به ويژه لهستان است. کشورهاي اروپايي تلاش دارند بخشي از اين مهاجران را در خاک خود اسکان دهند. ايالات متحده آمريکا نيز پيش تر از اسکان بيش از يکصدهزار پناهجوي اوکرايني در خاک خود خبر داده بود. 

 
بايدن: آمريکا از تغيير رژيم در مسکو حمايت نمي کند
 

جو بايدن، رييس جمهور آمريکا يک روز پس از آن که گفته بود ولاديمير پوتين نمي تواند بر مسند قدرت بماند، اعلام کرد: واشنگتن از تغيير رژيم در روسيه حمايت نمي کند.

بايدن در پاسخ به سوال خبرنگاري در اين باره که آيا واشنگتن مي خواهد پوتين برکنار شود و خواستار تغيير رژيم در روسيه است، گفت: خير. اين خواسته ما نيست.

آنتوني بلينکن، وزير خارجه آمريکا در ادامه صحبت هاي بايدن در روز يکشنبه گفت: منظور رييس جمهور اين بوده که پوتين نمي تواند اختيار جنگ يا تجاوز نظامي به اوکراين را داشته باشد.

 
کشته شدن 10 هزار نظامي روس در جنگ اوکراين
 

شبکه الجزيره اعلام کرد: اولاف شولتس، صدراعظم آلمان مدعي شد طي سي و سه روزي که از جنگ اوکراين مي گذرد دستکم 10 هزار نظامي روسي در اين جنگ کشته شده اند. 

پيش تر ولوديمير زلنسکي، رئيس جمهور اوکراين نيز مدعي کشته شدن 15 هزار نظامي روس در اين جنگ شده بود. با اين حال، روسيه شمار تلفات نظامي خود را بسيار کمتر از 2 هزار تن اعلام کرده است. 

 
مدودف: دوره هژموني آمريکا به پايان رسيده است
 

دميتري مدودف، معاون رئيس شوراي امنيت ملي روسيه و رئيس جمهور سابق اين کشور در گفتگويي اختصاصي با شبکه خبري آر تي تاکيد کرد جهان دو قطبي به پايان رسيده است و آمريکا ديگر حاکم جهان نيست و کل جهان، بستانکار آمريکا است.

وي خاطر همچنين نشان کرد: پس از فروپاشي اتحاد جماهير شوروي و پايان نظم دو قطبي جهان براساس تقابل ناتو و پيمان ورشو، آمريکا خود را برنده ماجرا و تنها ذينفع فروپاشي اتحاد جماهير شوروي دانست. در شرايطي که اتحاد جماهير شوروي در واقع به دليل فعاليت‌هاي ناتو از هم نپاشيد بلکه دلايل داخلي در اين امر دخيل بودند؛ و به همين خاطر است که آن‌ها اين طور رفتار کردند: آن‌ها معتقدند که نمي‌توان آن‌ها را به پاي ميز محاکمه کشاند، اما آن‌ها حق دارند همه را قضاوت کنند و تصميم گيرندگان نهايي هستند و حق دارند هر کاري که دلشان مي‌خواهد، انجام بدهند.

مدودف افزود: چند عامل هم باعث چنين رفتاري مي‌شود؛ اول اينکه، آمريکا از نظر اقتصادي کشوري بسيار قدرتمند است. نکته دوم اينکه با نگرشي انتقام جويانه دلار چاپ مي‌کند و به همين خاطر بدهي داخلي اش همين طور بيشتر و بيشتر مي‌شود. در حقيقت، کل جهان، بستانکار آمريکا است. ممکن است کل جهان از نظر اقتصادي به دردسر بيفتد و دچار بحران شود و در همان زمان آمريکايي‌ها سرگرم چاپ دلار باشند. به همين خاطر است که آن‌ها اکنون از اين نظر هم احساس مي‌کنند که اصلاً مجازات نشده اند. درست به همان دليلي که اقدامات آمريکا در افغانستان، عراق و ويتنام در چند دهه گذشته، هيچ وقت از نظر حقوقي از سوي جامعه بين المللي زير ذره بين نرفته است. با وجود اين، در زمان جنگ ويتنام، اتحاد جماهير شوروي هنوز زنده بود و در قالب‌هاي چندگانه بحث‌هاي فشرده‌اي درباره اين موضوع به راه مي‌انداخت. همان طور که مي‌دانيد، اتحاد جماهير شوروي آن زمان به ويتنام کمک مي‌کرد. آمريکا مدت‌ها چنين سياستي را دنبال کرد. همه هم مي‌دانيم که ماجرا چطور به پايان رسيد. اين نکته را هم بگويم که ويتنام هزاران کيلومتر از آمريکا فاصله دارد. اين واقعيتي است که افراد کمي، حتي در اين کشور، آن را به خاطر مي‌آورند، چون مدت زمان بسياري از آن گذشته است، اما دوستان ويتنامي ام به من گفتند که دخالت آمريکا در ويتنام در طول دهه شصت ميلادي باعث کشته شدن بيش از يک ميليون ويتنامي شد.

 
شهردار لندن رفتار دولت انگليس با پناهجويان اوکرايني را شرم آور دانست
 

صادق خان، شهردار لندن اقدامات دولت انگليس را در قبال آوارگان جنگ اوکراين در مقايسه با ديگر کشور‌هاي اروپايي شرم آور دانست و تسهيل پذيرش آنان را خواستار شد.

شهردار پايتخت انگليس که از حزب مخالف دولت انگليس است گفت: دولت بايد «خيلي بيشتر» به پناهجويان اوکرايني کمک کند.

وي که براي حمايت از مردم اوکراين به جمع راهپيمايان حامي اوکرايني‌ها در لندن پيوسته بود، اما نگفت شهرداري پايتخت براي پناهجويان اوکرايني چه تسهيلات و کمک‌هايي در نظر گرفته است يا خواهد کرد. البته شهردار لندن از ساکنان پايتخت خواست درب خانه‌هاي خود را به روي اوارگان جنگ اوکراين که موفق به حضور در اين کشور مي‌شوند باز کنند.

شماري از اوکرايني‌هاي مقيم انگليس نيز با انتقاد از رويکرد دولت انگليس در رد درخواست رئيس جمهور اوکراين در اجراي منطقه پرواز ممنوع بر فراز اين کشور و همچنين پذيرش کم شمار پناهجويان اوکرايني تغيير رويکرد دولت انگليس را در اين باره خواستار شدند.

 
اعلام آمادگي اوکراين براي اعلام بي طرفي و عدم الحاق به ناتو
 

ولوديمير زلنسکي، رئيس جمهور اوکراين که پيش تر خواستار الحاق به ناتو و دايره کشورهاي غربي بود پس از عمليات ارتش روسيه در خاک اين کشور اعلام کرد حاضر است در روند صلح با مسکو از خواسته هاي خود عقب نشيني کرده و به کشوري بي طرف در تقابل ميان غرب و روسيه تبديل شود. 

زلنسکي در يک پيام ويديويي گفت: ما حاضر به چنين توافق صلحي هستيم به شرطي که اين توافق از سوي طرف هاي ثالث تضمين شود. ما براي تضمين هاي امنيتي و بي طرفي، و نيز غيرهسته اي ماندن کشور آمادگي داريم. 

پيش تر جان مرشايمر، استاد روابط بين الملل دانشگاه شيکاگو و سردمدار رئاليسم تهاجمي گسترش ناتو به مرزهاي روسيه و تلاش اوکراين براي پيوستن به اين سازمان را اصلي ترين دليل بروز جنگ اين کشور عنوان کرده بود. قدرت هاي بزرگ به مرزهاي خود حساسيت داشته و حاضر به پذيرش استقرار نظاميان ديگر کشورهاي در کشورهاي هم مرز خود نيستند.

انتهاي پيام/

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html